هوش مصنوعی رایگان چگونه آینده اینترنت و رسانه‌ها را تهدید می‌کند؟

هوش مصنوعی رایگان چگونه آینده اینترنت و رسانه‌ها را تهدید می‌کند؟

هوش مصنوعی رایگان درحال کاهش ترافیک، افت درآمد تبلیغاتی و حذف تدریجی شرکت‌های رسانه‌ای کوچک‌تر است.

براساس ترافیک وب‌سایت‌ها طی سال گذشته حدود 23 درصد کاهش یافته است. دلیل اصلی این افت جایگزینی جستجوی سنتی با مدل‌های زبانی مانند Chat GPT و Google Gemini است. در واقع وقتی پاسخ سؤالی آماده و بدون نیاز به کلیک بر لینک‌ها نمایش داده می‌شود، دیگر نیازی به مراجعه به وب‌سایت‌های خبری، آموزشی یا تخصصی نیست؛ درنتیجه، تعداد بازدیدها کاهش می‌یابد، درآمد تبلیغاتی افت می‌کند و رسانه‌ها مجبور به کوچک‌سازی یا حتی تعطیلی می‌شوند.

قربانیان اصلی این تغییر سایت‌هایی هستند که شاید کمتر به آنها فکر کنیم اما در لحظات مهم به کمکمان می‌آیند: وبلاگ‌های آشپزی، انجمن‌های تخصصی، سایت‌های ارائه‌دهنده آموزش‌های گام‌به‌گام، راهنمایی‌های فنی و نقدهای تخصصی. حذف این منابع باعث می‌شود تنوع محتوایی، عمق دانش و استقلال فکری کاربران در فضای آنلاین از بین برود.

یکی از بهترین تشبیه‌ها برای وضعیت فعلی اینترنت و هوش مصنوعی مقایسه‌ آن با فروشگاه‌ها و کشاورزان است. اگر فرض کنیم مدل‌های زبانی مانند Chat GPT سوپرمارکت بزرگی هستند، محتوای آنها را کشاورزان تولید کرده‌اند: نویسندگان، عکاسان، خبرنگاران و وبلاگ‌نویسانی که سال‌ها برای ساختن این داده‌ها زحمت کشیده‌اند.

سوپرمارکت بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای محصولات این کشاورزان را برداشته و آنها را عرضه می‌کند و کاربران از دسترسی رایگان به این اطلاعات راضی‌اند اما کشاورزان به‌دلیل نداشتن درآمد، مزرعه‌هایشان را تعطیل می‌کنند.

شرکت رسانه‌ای Ziff Davis مالک سایت‌های معروفی چون IGN و PC Mag ازجمله شرکت‌هایی است که اخیراً از Open AI به‌دلیل استفاده بدون مجوز از محتوایش شکایت کرده بود

درحال‌حاضر، فقط برخی رسانه‌های بزرگ قراردادهایی با Open AI دارند تا در ازای دریافت پول از محتوای آنها برای آموزش هوش مصنوعی استفاده کند اما هزاران تولیدکننده مستقل محتوا، وب‌سایت کوچک و تخصصی همچنین هنرمندان بدون هیچ اجازه‌ای قربانی استخراج داده مدل‌های هوش مصنوعی شده‌اند.

با اشاره به این نگرانی‌ها اگر مقررات مشخصی برای استفاده از داده‌ها در آموزش مدل‌های هوش مصنوعی وضع نشود، تنوع، خلاقیت و کیفیت به تدریج از اینترنت حذف خواهد شد. محتوای انسانی که با صرف وقت، دانش و هزینه تولید شده جایش را به خلاصه‌هایی بی‌روح، ماشینی و تجاری می‌دهد که صرفاً الگوریتم‌ها آنها را بازتولید می‌کنند.

نوشته شده توسط آقای جواد تاجی

Tags

شبکه‌های اجتماعی

نماد اعتماد الکترونیکی

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به سالار صداقتی می باشد.